Uddannelse af frivillige

Kursus

Det er et stort ønske at få oprettet en uddannelse af frivillige. Tanken er udvikle et kursuskoncept, så der kan uddannes frivillige til at betjene en hotline. De frivillige i hotlinen skal sættes i stand til at besvare de mest gængse problematikker, der stødes på i forbindelse med oprettelse af ansøgninger om hjælp efter serviceloven samt akut-hjælp i forbindelse med afslag.

Projektet skal sikre, at borgere med handicap har et sted, de akut kan kontakte for at få råd og vejledning, når det drejer sig om at forstå og reagere på fx et afslag på en ansøgning fra hjemkommunen.

Vi ved, at der spildes mange unødige kræfter og bekymringer, når man modtager et afslag. Ofte handler det i første gang om at få ro på og lige få et overblik over, hvor lang tid der resterer, inden afslaget skal påklages eller ankes. Dernæst drejer det sig om at finde ud af, hvad borgeren selv kan håndtere og hvad borgeren har brug for hjælp til.

Uddannelsen skal varetages af de advokater og specialkonsulenter, der arbejder for Dike og kender praksis til bunds.