Opbakning til forslag om retssikkerhedsfond

Der er – endeligt! tør man tilføje – positiv opbakning på Christiansborg til Advokatrådets forslag om at oprette en retssikkerhedsfond.

Ud af de 7.226 borgere, som klagede til Ankestyrelsen i 2019, fik over 3.000 borgere enten medhold eller deres kommune fik besked om, at sagen skal gå om. Stikprøver viser, at op mod halvdelen af de sager, som borgerne ikke har klaget over, er behæftet med så mange fejl, at de ville blive omgjort, hvis der havde været klaget.

Fonden er således et skridt i den rigtige retning for retssikkerheden for nogle de mest udsatte borgere og familier, som ellers ender i håbløse situationer, hvor de ikke får den hjælp, som de har krav på, fordi kommunerne laver fejl.

Ideen om en retssikkerhedsfond møder opbakning blandt flere ordførere på Christiansborg, herunder opbakning fra de Radikale, Dansk Folkeparti og Enhedslisten. SF vil ifølge Altinget vil kalde social- og indenrigsministeren i samråd.

Læs mere på Advokatsamfundets hjemmeside.